اهداف تلویزیون صمت

تلویزیون صمت در راستای تحقق نظام شایسته سالاری در ایران، با توجه به مطالعه آمارهایی که همگی حاکی از سو مدیریت هستند و  نیاز اساسی کشور جهت بهبود وضعیت حال حاضر، اهداف مشخصی را دنبال می کند که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

 

اهمیت و ضرورت تحقق نظام شایسته سالاری

اهمیت نقش مدیران در سازمان ها به اندازه ای است که برخی صاحب نظران، وجود رهبری قابل و واجد صلاحیت را برای موفقیت سازمان کافی دانسته اند.زیرا اعتقاد دارند وجود این عامل کلیدی، به خلق، جذب، حفظ و بهبود سایر عوامل لازم برای موفقیت سازمان خواهد انجامید.

اداره امور یک سازمان نیاز به امکانات و تجهیزات و نیروی انسانی دارد. اگر تمام ای عموامل مهیا باشند، لیکن مدیر و مسئول شایسته ای برای هدایت وجود نداشته باشد، نمی توان بهره وری لازم را به دست آورد و گاهی ممکن است موجب اتلاف وقت و هزینه گردد.
انتخاب مدیر شایسته برای هر مجموعه ای، موجب افزایش کارآیی و بهره وری آن بخش می شود.لذا توجه به مدیر و انتخاب فردی شایسته و لایق برای مدیریت امری بسیار ضروری است.

در انتخاب مدیر برای یک مجموعه باید به نوع کار، شرایط کاری، تعداد نفرات، تخصص و تجربه موورد نیاز و گاهی شرایط سنی و جنسی هم توجه نمود، یعنی مدیران باید شایستگی های لازم برای اداره امور را داشته باشند.

 

نظام شایسته سالاری

استقرار نظام شایسته سالاری نتایج و فواید بی شماری به همراه دارد که تقویت حس رقابت جویی، فرهنگ سازی تکریم کارشناسان و کارکنان برجسته و خلاق، الگوسازی از کارشناسان موفق، پرورش کارشناسان خلاق و نوآور و بسترسازی و ایجاد انگیزه برای ظهور این گونه افراد، اصلاح فرهنگ نابسامان سازمانی، تقویت هم بستگی سازمانی، افزایش رضایت شغلی، ایجاد تقویت تعهد شغلی و سازمانی، تقویت اعتماد به نفس در کارکنان، غنی سازی سرمایه های انسانی دستگاه تنها بخشی از کارکردهای آن است.

یکی از مهم ترین و بنیادی ترین اقدامات در جهت فعلیت رساندن قابلیت ها و ظرفیت های بالقوه منابع انسانی و استفاده کارآمد و موثر از قابلیت ها و ظرفیت های به فعلیت رسیده، معرفی مدیران شایسته و عملکرد ایشان به عموم مردم و صاحبان سرمایه خواهد بود.

 

اهداف تی وی صمت شایسته سالاری

مفهوم شایسته سالاری

شایسته سالاری سیستمی است که به افراد اجازه می دهد تا به واسطه س توانایی هایش موقعیت اجتماعی به دست آورند، به جای اینکه صرفا به ایجاد یک حادثه و اتفاق استناد کنند.

همچنین در مفهموم مرسوم، نظامی است که در آن پاداش ها و منابع کمیاب، به افراد دارای صلاحیت تخصیص می یابد. بدین مفهوم که مردم بر منبای استعداد و تلاش فردی خود حرکتی رو به بالا داشته باشند و این همان انکار نظام های طبقه ای و اشرافی است که در آن افراد بر اساس موروثیت و جانشینی به منزلت اجتماعی دست می یابند.

 

شایسته خواهی

شایسته خواهی به عنوان یک ارزش اجتماعی، همانند دیگر ارزش هاست که به صورت فرهنگ یک جامعه بروز می کند. در فرهنگ اسلامی نیز به شایسته خواهی به عنوان یک ارزش توجه بسیار شده است . تقدم برتران (افاضل) و تاخر پست تران (اراذل).

 

meritocracy

شایسته پروری

نظام شایسته سالار باید با فراهم کردن زمینه ها ی پرورش مدیران بالفعل و بالقوه از طریق آزمون های کوتاه مدت و درازمدت، آنان را به مراتب بالاتر بینش و آگاهی و توانمندی سوق دهد که به موازات، این نظام بستر پذیرش مسئولیت ها ی سنگین تر و ایفای اثر بخش وظایف را ایجاد می کند.

 

209 4 6b

شایسته یابی

در سطح ملی و کلان شایسته شناسی نیازمند تمهیدات مناسب وخاص خود است. حفظ سوابق و ضبط ویژگی ها و توانمندی ها ی شایستگان دارای اهمیت ویژه ای است که امروزه با توسعه نرم افزاری و سخت افزاری و ایجاد بانک اطلاعاتی، اطلاعات مربوط به شایستگان بالفعل و بالقوه برحسب توانمندی ذهنی و روحی- عمومی و تخصصی و براساس بررسی ها ی دقیق علمی و آزمون ها و مصاحبه ها ی ساختارمند شناخته می شوند.

 

Managerial competence

شایسته گزینی

این مرحله دارای دو بخش است ؛ بخش اول مربوط به ارزیابی و تحلیل نتایج مراحل قبل است و بخش دوم تخصیص شایستگان به جایگاه درخور آنها مربوط می شود. در این مرحله از فرآیند شایسته سالاری براساس تحقیقات علمی وضعیت ایده آل و ضد ایده آل ترسیم شده و بر اساس آن وضعیت افراد شایسته در جایگاه خویش تعیین می شود.

 

47140

شایسته گماری

در این مرحله از فرآیند شایسته سالاری گماردن شایستگان در جایگاه خود است که این لازمه وجود زمینه ها ی فرهنگی است. عدم وجود زمینه ها ی فرهنگی باعث ایجاد منافع گروهی و پندارها و باورها وارزش ها ی غیرطبیعی خواهد شد. هرگونه اقدام نسنجیده، خطر شکست فرآیند گماردن شایستگان را به همراه دارد. به همین دلیل باید فرهنگ و قوانین حمایتی لازم را در راستای شایسته گماری ایجاد کرد.

 

core comptency models

 

 

با توجه به نتایج بدست آمده طی پانزده سال گذشته از پژوهش های انجام شده در نظام شایسته سالاری در کشور، به منظور بهبود وضعیت موجود، اهداف ما به شرح زیر می باشد.

تشکیل بانک اطلاعات جامع و به روز از مدیران در سطح شرکت ها با استفاده از توانمندی ها و شایستگی آنان

جمع آوری  اطلاعات و سوابق مدیران و دسته بندی با توجه به توانمندی، شایستگی و نقاط ضعف و قدرت ایشان، یکی از مهم ترین اقدامات در جهت پیاده سازی نظام شایسته سالاری خواهد بود. دست اندرکاران تلویزیون صمت از مدت ها قبل از شکل گیری سایت تی وی صمت، با توجه به حضور فعال در عرصه صنعت و آشنایی با مدیران صنایع اقدام به تدوین این بانک اطلاعاتی نموده اند که همواره در حال به روزرسانی این اطلاعات می باشند.

تلاش برای پیاده سازی ارزش ها و فرهنگ شایسته سالاری در سطح صنایع

آموزش فرهنگ شایسته سالاری موضوعی است که به تازگی در دانش مدیریت و قلمرو رفتار سازمانی راه یافته است. به دنبال نظرات و تحقیقات جدید فرهنگ شایسته سالاری دارای اهمیت روز افزونی شده است تا جایی که بسیاری موفقیت و شکست سازمان را نتیجه فرهنگ و ارزش های شایسته سالاری حاکم بر آن سازمان میدانند.

در سال های اخیر نقش و کارکرد نهادهای آموزشی در انتقال ارزش های شایسته سالاری در کشورهای پیشرفته بسیار پر رنگ بوده، این در حالی است که این امر در ایران کمتر توجه ای به خود دیده است. ما با شناسایی مراکز و افراد متخصص در این زمینه، با ایجاد پل ارتباطی با سازمان ها، روند انتقال ارزش و فرهنگ شایسته سالاری به سازمان ها را تسهیل می نماییم.

جهت دهی منابع لازم برای طرح ها و برنامه های دانش بنیان

کمک به جذب سرمایه برای توسعه بازار شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان و طرح‌های فناورانه، احصای نیازهای فناوری کشور و تأمین آنها از داخل و خارج کشور، انتقال فناوری و افزایش سطح تکنولوژیک صنایع کشور، همواره یکی از امور دست اندرکاران مجموعه تی وی صمت بوده است.

پیگیری نظارت و مراقبت از اصول و قوانین نظام شایسته سالاری از نهاد های نظارتی

یکی از مهم ترین ارکان مدیریت نوین در همه سیستم ها، موضوع نظارت می باشد. اهمیت و ضرورت این رکن در مدیریت به گونه ای است که به واسطه آن، حصول اطمینان از صحت حرکت همه عوامل به سمت اهداف تعیین شده محقق می گردد. امروزه امر نظارت و بازرسی در همه حکومت ها و جوامع، امری ضروری و مقبول است.

رسالت اصلی تلویزیون صمت، پرسشگری و مطالبه گری در حوزه های مرتبط با صنعت، معدن و تجارت می باشد. لذا با استفاده از ظرفیت های موجود رسانه ای خود، نسبت به پیگیری نظارت در این حوزه همواره تلاش خواهیم کرد.

توجه به دانش و مهارت های مدیران و همراستایی با تکنولوژی های مرتبط

مهارت‌های مورد نیاز مدیران را می‌توان به صورت فنی، انسانی و ادراکی طبقه‌بندی کرد. مهارت به توانایی‌های قابل پرورش شخص که در عملکرد و بقای وظائف منعکس می‌شود بنابراین منظور از مهارت توانایی به کار بردن مؤثر دانش و تجربه شخصی است. ضابطه اصلی مهارت داشتن، اقدام و عمل مؤثر در شرایط متغیر است.

تی وی صمت در این زمینه در نظر دارد به بررسی دقیق دانش و مهارت تکنولوژی مدیران صنایع و سازمان های مختلف در حوزه فعالیت خود بپردازد. قابل ذکر می باشد که این امر با هماهنگی ارگان های مربوط و بعد از اخذ مجوز لازم صورت می پذیرد.

مستند سازی دانش و تجربیات مدیران 

بیش از یک قرن از تشکیل سازمان های الگو گرفته شده از سازمان های غربی در کشور ما می گذرد، اما سوال اینجاست که چه تعداد از مدیران و کارکنان فعال در این سازمان ها افکار، دیدگاه ها، تجارب، آموخته ها و اندوخته های تجربی و عملی خود را مکتوب و مستند نموده اند؟ چه بخشی از دانش نهفته در تغییرات مدیریتی و فرآیند آن به قلم مدیران و کارشناسان به رشته تحریر درآمده است؟ چه بخشی از این اطلاعات به نسل بعدی انتقال خواهد یافت؟

یکی از اهداف ما کمک به کارکنان، کارشناسان، متخصصان و به ویژه مدیران سازمان های کشور برای پی بردن به ماهیت و ارزش دانش سازمانی نهفته در زوایای تجارب آنها و نیز یاری رساندن به آنان در مسیر ثبت و مستند سازی این تجارب می باشد.

 

 

insta1401 2