رمز ریال

رمز موفقیت رمز ریال چیست؟

به گزارش تی وی صمت، الهام صادقی: رمز ریال ایده ای بوده که شکل گیری و طرح آن به ابتدای پاییز سال گذشته باز می گردد و قرار است شهریورماه امسال شکل اجرایی به خود گیرد. این در حالی بوده که به گفته کارشناسان موفقیت رمز ریال با در نظر گرفتن شروطی امکان پذیر خواهد بود.

رمز ریال طرحی است که در آن هوشمندسازی ریال به عبارتی واحد رسمی پول کشور مدنظر قرار گرفته است و آنگونه که علی صالح آبادی، رییس کل بانک مرکزی بیان کرده، قرار است در آخرین ماه تابستان سال جاری شکل اجرایی به خود گیرد.

ایده ای که شکل گیری و طرح آن به ابتدای پاییز سال گذشته باز می گردد، اقدامی که تدوین زیرساخت‌ های لازم و پیاده‌ کردن آنها تا رسیدن به مرحله اجرای آزمایشی یک سال زمان نیاز داشت.

البته این اقدام در شرایطی مدنظر قرار گرفت که در سال‌ های گذشته ارزهای دیجیتال جای خود را در میان کاربران بسیاری از کشورها از جمله ایران به میزان زیادی باز کرده اند.

هرچند که باید در نظر داشت که میان رمز ریال و رمز ارزها از نظر ماهیتی تفاوت زیادی وجود دارد، به طور نمونه رمزپول هایی که قرار است بانک مرکزی عرضه کند مانند رمزارزهایی که این روزها دست به دست می شود، بدون پشتوانه نبوده، ضمن اینکه بهای آنها نیز مانند ارزهای دیجیتال مرسوم در بازار دچار افت و خیر نخواهد شد.

ابزاری برای مبادله و پرداخت

به هر حال آنگونه که بیان شده رمز ارز ملی یا همان رمز پول شکل دیگری از ریال بوده که قرار است به‌ سبک و سیاق رمزنگاری شده فعالیت خود را در مبادلات آغاز کند و مانند اسکناس ابزار مبادله و یک ابزار پرداخت باشد.روندی که پیش تر نیز با تغییر در نوع قالب کارت بانکی و تبادلات مالی در قالب تراکنش های اینترنتی شاهدش بودیم که مبادلات را از شکل محض اسکناس و سکه خارج کرد.

بر این اساس همانطور که پیش تر اشاره شد، رمز ریال قرار نیست؛ بستری برای بالا رفتن بهای آن یا اضافه شدن یک ویژگی منحصر به فرد در راستای سرمایه ‌گذاری باشد.

mobadele

اثرگذاری در مدیریت نقدینگی و تورم

البته این را هم باید عنوان کرد که رمز پول ملی از فناوری بلاک‌ چین بهره می برد، بنابراین تا حدی نحوه رصد، انتقال و نگهداری آن متفاوت خواهد بود، امتیازاتی که متوجه بانک مرکزی، استارت ‌آپ‌ ها و مردم است.

به طور مثال بانک مرکزی با فعال شدن رمز پول ملی در کشور قادر خواهد بود تا به صورت بهینه و مستمر مسئولیت خود در زمینه مدیریت نقدینگی و تورم را عملیاتی کند. همچنین از دیگر کاربردهایی که در این زمینه می توان به آن اشاره کرد این بوده که استفاده از آن در بازبینی پیاده سازی و اجرای مفهوم LOLR به عبارتی آخرین قرض دهنده در سیستم بانکی کشور نقش مهمی را ایفا می کند.

modiriat

رفتن به سمت اقتصاد دیجیتال اجتناب ناپذیر است

بنابراین باید عنوان کرد که در جهان امروز رشد سیستم ها و سیاست های پولی، همچنین رفتن به سمت اقتصاد دیجیتال برای همه بانک های مرکزی در سراسر جهان امری اجتناب ناپذیر است.

این در حالی بوده که رضا نورمحمدی، محقق و پژوهشگر در حوزه بلاکچین براین باور است که مدل اجرایی و پیاده سازی درست رمز موفقیت رمز ریال خواهد بود.

علاوه براین باید توجه داشت که با عملیاتی شدن طرح هوشمندسازی ریال تمامی افراد با مفهوم کیف پول‌ های شخصی آشنا شده و قادر خواهند بود تا به کمک والت ‌ها یا همان کیف پول‌ های توسعه ‌یافته شان به خوبی نگهداری کنند.

علاوه براین طبق سخنان کارشناسان هدف دیگری که در خصوص طراحی رمزریال در بانک مرکزی مدنظر بوده است؛ تبدیل شدن اسکناس به موجودیتی قابل برنامه‌ ریزی و برنامه‌ نویسی بوده و با این فرآیند پول دارای موجودیت هوشمند خواهد شد.

eghtesad%20digital

تمرکززدایی؛ فلسفه اصلی رمزپول ها

در کنار آنچه که بیان شد این را هم باید عنوان کرد که فلسفه مهم و اصلی رمزارزها یا همان رمز پول ها به عبارتی پول های دیجیتال بر محور تمرکززدایی می چرخد، بنابراین آنها می توانند فضایی جدید را در حوزه پولی و دیگر حوزه‌ ها رقم زنند.

در کنار این امر کمک به توسعه بانک داری باز و بانک داری جدید نیز مزایای دیگری هستند که متخصصان و پژوهشگران این حوزه از آن به عنوان مزیتی قابل توجه در زمینه پول های دیجیتال یاد می کنند، ضمن اینکه نباید از یاد برد؛ کاهش یافتن مدت و هزینه مورد نیاز جهت نقل وانتقال پول در پرداخت هایی که در داخل کشور و خارج از مرزها صورت می گیرد نیز از دیگر مواردی بوده که باید به آنها پرداخت.

چنین محاسنی البته تنها منوط به کشور ما نیست و رمز ارز ملی در صورت پیاده سازی اصولی در هر کشوری تغییرات شگرفی را در سیستم مالی و پولی آن رقم خواهد زد.

این موضوع را نیز باید گفت که در قدم های بعدی ایجاد پذیرش بین المللی برای این واحد های پولی در آن سوی مرزها تا حد زیادی به اقتصاد برون مرزی کشور نیز کمک می کند.

tvsamt's instagram