تجارت

از سرگیری تجارت با امارات و عمان، نیاز تجاری ایران

به گزارش تی وی صمت، انسیه ربیعی: تحریم‌های گسترده‌ای که از سوی عرب، علیه اقتصاد ایران وضع شده است، مشکلات بسیار زیادی را در روند تجارت برای تجار ایرانی به وجود آورده است، که از مهم‌ترین آن‌ها، می‌تواند به عدم دسترسی تجار به توافق‌نامه‌های تجارت آزاد با سایر کشورهای جهان یاد کرد.

از همین رو، باید گفت که تجار ایرانی در چنین شرایطی، نیازمند دسترسی به یک گذرگاه تجاری هستند، که با بازسازی رفتار یک اسلکه در روند تجارت میان جمهوری‌اسلامی‌ایران و دیگر کشورها تأثیر گذاشته و بتواند نقش واسطه را برای کشورمان و کشورهای مقابل بازی کند.

از امارات‌متحدۀ عربی، می‌توان به عنوان یکی از کشورهایی یاد کرد، که در گذشته این مسئولیت را بر عهده داشته است، اما سال‌های اخیر، روابط میان ایران و این کشور، دچار تنش‌هایی شد که ارتباط سیاسی ایران و امارات را تحت تأثیر خویش قرار داد. از همین رو، تجار ایرانی به این فکر افتادند که مسئلۀ جایگزینی کشور دیگری به جای امارات را در دستور کار خویش قرار داده و جدی‌تر به آن نگاه کنند.

اهمیت تجارت با کشور عمان

از عمان، می‌توان به عنوان یکی از مهم‌ترین و کارآمدترین کشورها، به عنوان شریک تجاری برای جمهوری‌اسلامی‌ایران یاد کرد و همین امر موجب می‌شود تا گمانه‌زنی‌ها پیرامون جایگزینی عمان به جای امارات در جایگاه یک اسکلۀ تجاری، روزبه‌روز افزایش پیدا کند.

نباید فراموش کرد که رقم تجارت انجام‌شده میان ایران و عمان، تا به امروز هرگز نتوانسته است به رقم تجارت ایران و امارات‌متحدۀ‌عربی نزدیک شود، اما اقداماتی که در این حوزه صورت پذیرفته است، اقدامات ارزشمندی است که توانسته است حجم تجارت میان ایران و عمان را در سال‌های اخیر افزایش قابل توجهی ببخشد.

ایران و عمان

عمان و امارات‌متحدۀ‌عربی، در سال‌های اخیر که جمهوری‌اسلامی‌ایران با تحریم‌های گستردۀ سیاسی و اقتصادی از سوی کشورهای غربی مواجه شد، توانستند با گسترش تجارت با کشورمان، به ارزآوری بین‌المللی در حوزۀ تجارت کمک شایانی داشته باشند و باید از این دو کشور، در سال‌های اخیر، به عنوان مهم‌ترین گذرگاه‌های تجاری ایران در سطح بین‌الملل یاد کرد.

از امارات‌متحدۀعربی، باید به عنوان یکی از مهم‌ترین کشورهایی اد کرد که در سال‌های گذشته ارتباطات خویش در حوزۀ تجارت را با ایران گسترش داده است و این موضوع، در حالی است که قدمت تجارت میان ایران و امارات، بسیار طولانی‌تر و وسیع‌تر از قدمت تجارت میان ایران و عمان است.

نباید فراموش کرد که اقدامات تجاری انجام‌شده، میان ایران، عمان و امارات‌متحدۀ‌عربی، تا به امروز بیشتر در حوزۀ واسطه‌ای بوده است و این کشورها، به عنوان گذرگاه‌هایی مهم، توانسته‌اند کالاهای تجار ایرانی را از مرزهای جمهوری‌اسلامی‌ایران خارج ساخته و به دست کشورهای نیازمند و یا متقاضی برسانند و یا بالعکس، نیازهای موجود در ایران، توسط تجار ایرانی به این دو کشور ابلاغ شده است تا اقدامات لازم از سوی این دو کشور، برای رفع این نیازها انجام شود و کالاهای مورد نیاز جمهوری‌اسلامی‌ایران، از این گذرگاه‌ها عبور کرده و وارد کشور شود.

از عمان نیز، می‌توان به عنوان یکی دیگر از مهم‌ترین گذرگاه‌های عبوری کالاهای مورد نیاز کشورمان یاد کرد.

این کشور در سال‌های اخیر توانسته‌ است با دست زدن به اقدامات مهمی هم‌چون تسهیل ورود کالاهای مورد نیاز به کشورمان، و همچنین بسترسازی برای خروج کالاهای تولیدشده توسط خطوط تولید زیر نظر متخصصان صنعتی ایرانی نقش‌آفرینی کرده و در نهایت، برای عبور از تحریم‌های وضع شده، به ایران کمک شایانی کرده باشد.

امارات و عمان اسکله های اصلی صادرات و واردات

با جمع‌بندی مباحث صورت‌گرفته، از امارات‌متحدۀ‌عربی و عمان، می‌توان به عنوان بازوان اصلی تجارت ایران در سال‌های تحریم یاد کرد و این کشورها، تا به امرو توانسته‌اند، به عنوان اسکله‌های اصلی صادرات مجدد یا واردات با واسطه برای کشورمان نقش‌آفرینی کنند.

از موضوع صادرات مجدد، می‌توان به عنوان موضوعی مهم در نظر تجار ایرانی یاد کرد، چرا که این قسم از تجارت، از این نظر برای تجار ایرانی شایان توجه است که می‌توان در دورانی که به واسطۀ شیوع و گسترش تحریم‌های تجاری علیه ایران، که زمینۀ تجارت مستقیم با دیگر کشورهای مستقل برای کشورمان فراهم نیست، از این بسترها به عنوان گذرگاه‌‌هایی مطمئن استفاده کرد که تجار ایرانی نیز بتوانند کالاهای خویش را به بازارهای هدف برسانند.

در زمانی که نمی‌توان به دلیل گسترش‌ تحریم‌ها به بازارهای آزاد جهان دست یافت، می‌بایست زمینه‌هایی در نظر گرفته شوند تا هزینه‌های اضافۀ واردشده به بدنۀ کسب‌وکار تجار در حوزۀ بین‌الملل، کمتر بوده تا این سیستم دچار ضرر مضاعف نشده و با تکیه بر توانایی‌های خاص خویش، در زمینی به کسب‌وکار بپردازند که بدانند اقدامات آنان، گل‌به‌خوی محسوب نمی‌شود.

با وجود اقدامات گسترده‌ای پس از گسترش تحریم‌ها، غرب با جدیت بیشتری در حال انجام آن است و همچنین، نظر به عدم دسترسی به ارتباط درست و کارا میان ایران و دیگر کشورهای جهان به منظور گسترش تجارت، از عمان و امارات‌متحدۀ‌عربی می‌توان به عنوان کشورهای مهمی یاد کرد که بدون در نظر گرفتن موضوع توافق برجام، می‌توان با این دو کشور به تجارت پرداخت و روند گذشته را با همان قوت و قدرت ادامه داد.

تحریم های اقتصادی

محدودیت‌های وضع‌شده پیش‌روی تجارت ایران، تنها به دوران کنونی محدود نمی‌شود.

ما چنین شرایطی را در سال‌های جنگ با عراق و پیش‌تر از آن، در نخستین‌ سال‌های پیروزی انقلاب‌ اسلامی تجربه کرده‌ایم. در آن سال‌ها تجارت خارجی کشورمان با فشارهای بسیار زیاد و تحریم‌های گستردۀ وضع‌شده، آن‌گونه که باید نتوانست در حوزۀ بین‌الملل نقش‌آفرینی کرده و حتی بخشی از نیازهای داخلی خویش را که تأمین آن‌ها نیز در گروی ارتباط با دیگر کشورهای جهان و واردات کالا از آنان بود، به واسطۀ همین مسائل نمی‌توانستیم به درستی مدیریت کنیم.

از کشورهای حوزۀ خلیج‌فارس نیز‌، می‌توان به عنوان کشورهایی یاد کرد که تا به امروز، تجارت با آنان، گر چه راهی بسیار سخت و دشوار را پیموده است، اما در نهایت، کشورهایی مانند عمان و امارات‌متحدۀ‌عربی، از مهم‌ترین شرکای تجاری ایران هستند که تا به امروز و تحت هیچ شرایطی، ارتباط خویش را با جمهوری‌اسلامی‌ایران قطع نکرد‌اند.

روابط پیچیده‌ای که در طول تاریخ، میان ایران و کشورهای حوزۀ خلیج‌فارس شکل‌ گرفته است، از مهم‌ترین دلایلی است که روند تجارت کشورمان را با کشورهای حوزۀ خلیج فارس نسبت به گذشته دشوارتر کرده است، اما از عمان و امارات‌متحدۀ‌عربی، می‌توان به عنوان مهم‌ترین شرکایی یاد کرد که با وجود فشارهای متعددی که تا به امروز در حوزۀ ارتباط ایران با دیگر کشورها وجود داشته است، هرگز پشت کشورمان را خالی نکرده‌اند.

امارات‌متحدۀعربی، از دیرباز شریکت تجاری ایران بوده است و شاید از همین عامل، می‌توان به عنوان دلیل اصلی این کشور در تن ندادن به فشار تحریم‌های اقتصادی علیه ایران یاد کرد. باید به این نکته نیز اذعان داشت که روابط تجاری میان ایران و این کشور، تا به امروز، به جدی در هم تنیده است که هیچ تحریمی، به این آسانی نمی‌تواند پشت این روابط را به خاک برساند.

https://www.instagram.com/tvsamt.ir/