03 25

برنامه شانا برای اقتصاد چیست؟

برنامه شانا برای اقتصاد چیست؟،

نقطه نظرات و اعلام برنامه‌های اعضای گروه شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و جبهه پایداری نشان می‌دهد که این لیست بر اهمیت مسائل اقتصادی تاکید دارد اما گویی هنوز برنامه‌ خاصی برای حل مشکلات و سامان دادن به آن در نظر ندارد.

به گزارش ایسنا، تنها دو روز تا انتخابات مجلس دوازدهم باقی مانده است، اما برنامه‌های اقتصادی لیست‌های انتخاباتی مشخص نیست و گروه‌های انتخاباتی بحث‌ها و در حقیقت دعواهای سیاسی می‌کنند و مجالی برای اظهارنظرها و بیان نقطه نظرات در مورد مشکلات اقتصادی و آینده اقتصاد کشور قائل نیستند.

یکی از جبهه های فعال در انتخابات مجلس دوازدهم،  جبهه متشکل از شورای ائتلاف نیروهای انقلاب (شانا) و جبهه پایداری است که از آن تحت عنوان پرحاشیه‌ترین لیست اصولگرایان یاد می‌شود و متشکل از ۳۰ نامزد در حوزه انتخابیه تهران، ری و  اسلامشهر است.

در این لیست، نام‌ افرادی چون محمدباقر قالیباف، مرتضی آقاتهرانی، فاطمه حائری شیرازی، سید محمود نبویان، سعیدآجرلو، مهدی شریفیان و… به چشم می‌خورد و ابراهیم رسولی نیز به عنوان سخنگوی این جبهه معرفی شده است. در حالی صحبت‌های چندانی در رابطه با موضوعات اقتصادی در این جبهه، مطرح نیست که حواشی لیست “وحدت قالیبافی‌ها و پایداری” بیشتر مورد توجه فضای افکار عمومی است.

اقتصاد چه شد؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که تقریباً آخرین اظهارنظرها در مورد مسائل اقتصادی توسط سرلیست شانا، مربوط به بهمن ماه سال جاری و آخرین آن دو روز پیش (هفتم اسفند ماه) است.

قالیباف در بهمن ماه در دیدار  با اعضای هیأت رئیسه اتاق بازرگانی ایران و اعضای اتاق تهران است که ضمن اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر به‌کارگیری بخش خصوصی، گلایه کرد که گاهی صرفاً به‌دنبال یافتن مشکل هستیم تا حل کردن آن؛ بنابراین  ما باید مسئله‌ها را پیدا کنیم و بعد با کسب قدرتِ حل مسئله به‌دنبال حل مسئله باشیم؛ اما متأسفانه نه صورت مسئله را می‌شناسیم و نه به‌دنبال حل آن می‌رویم، بلکه مشکلات را از نقطه‌ای به نقطه دیگر انتقال می‌دهیم که باعث پیچیدگی و سخت‌تر شدن آن می‌شود و نمونه آن نیز ناترازی در حوزه انرژی است.

وی خاطرنشان کرده است که دولت، مجلس و قوه قضائیه از امنیت سرمایه‌گذاری می‌گویند و به آن اعتقاد دارند؛ پس چرا در نهایت به نتیجه نمی‌رسیم و سال‌هاست با مشکلات مشابه مواجه هستیم؟ چه چیزی مانع کار است؟

رئیس نهاد قانونگذاری کشور معتقد است که برجام در زمانی که هنوز ترامپ هم نیامده بود، تنها توانست چهار میلیارد دلار ارز برای سرمایه‌گذاری وارد کشور کند، اما به اعتقاد بنده می‌توانیم با تصمیم‌گیری درست ظرف کمتر از ۲۰ ماه و با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و بدون تکیه بر سرمایه‌گذاری‌های خارجی، بین پنج تا هفت میلیارد دلار، سرمایه در گام‌های بعدی این حوزه داشته باشیم.

محمدباقر قالیباف در مراسم تجدید میثاق کاندیداهای لیست شورای ائتلاف تهران با امام (ره) در روز دوشنبه (هفتم اسفندماه) که با حضور غلامعلی حداد عادل برگزار شد، بر اولویت‌دهی مجلس آینده در پیشرفت مسائل اقتصادی و فرهنگی تاکید کرد و گفت: در مجلس آینده  پیشرفت کشور، مسائل اقتصادی و فرهنگی را در اولویت می‌گذاریم تا بتوانیم انجام وظیفه کنیم. اگر مردم در شهر تهران ما را انتخاب کردند و توفیق خدمت پیدا شد، متعهد باشیم که راه امام و شهدا را در پیش گیریم.

حجت الاسلام مرتضی آقاتهرانی-عضو جبهه پایداری- نیز همچون سایر اعضای این جبهه، بر وحدت میان این جبهه تاکید دارد اما  برنامه‌ریزی اقتصادی مشخصی را اعلام نکرده است.

سعید آجرلو- دیگر عضو این جبهه- نیز یک فعال سیاسی است و در آستانه انتخابات، اظهار نظر اقتصادی ندارد؛ بلکه بر این حوزه صحبت کرده که “نهاد انتخابات مهم است و در ۴۵ سال زنده بودن و پویا بودن سیاست داخلی را مشاهده کرده که باعث تحولات در جامعه شده است؛ انتخابات مجلس دوازدهم و تاکید رهبری بر موضوع مشارکت مهم است و موج تحریم طلبی خوشبختانه از سوی برخی افراد در جریان اصلاح طلب شکسته شده و در بخش های مهمی از بیانیه ۱۱۰ نفر مشاهده شده که مرزی با اصلاح طلبان گذاشته شده حرکت خوبی است و باید رقابت حول محور و مفهوم توسعه و پیشرفت بین جناح راست و چپ داشته باشیم.

بر این اساس این جبهه هنوز برنامه‌ای برای اقتصاد کشور اعلام نکرده است. پیشتر خبرگزاری ایسنا لیست صدای ملت، شورای وحدت و شریان را بررسی کرده بود و آن ها نیز مواضع اقتصادی مشخص و مدونی نداشتند.